Followers

Keindahan Akhlak Islam

Dunia kini mula mengiktiraf agama islam yang baik dari semua sudut. Baik dari segi mental, fizikal, zahiriah mahupun batiniah. Tiada satu pun perkara yang cacat atau tempang dari Islam yang dibawa oleh baginda. Mereka yang menentang Islam mula panik lantaran kegagalan menyekat perkembangan Islam yang semakin cepat menguasai dunia kini Khususnya di bumi Eropah.Klik [sini].

Antara perkara yang tidak dapat dinafikan akan keindahan, kemulian mahupun kesempurnaan ajaran yang dibawa oleh junjungan nabi Muhammmad S.A.W ialah berkenaan Akhlak mulia. Akhlak yang mulia adalah matlamat asasi bagi risalah islam. Sabda nabi mafhumnya:

"Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak".

Kemuliaan akhlak adalah tanda keimanan seseorang kerana ia adalah hasil dari keimanannya. Adalah tidak dikira beriman seseorang yang tidak berakhlak. Berhubung dengan hal inilah Rasulullah s.a.w menyatakan:

Bukanlah iman itu hanya dengan cita-cita tetapi iman itu ialah keyakinan yang tertanam
di dalam hati dan dibuktikan dengan amalan. (Hadis riwayat Ad-Dailami).

Rasulullah s.a.w pernah ditanya tentang apa itu agama? Baginda menjawab: Kemuliaan akhlak (Husnul Khuluq). Apabila ditanya tentang apa itu kejahatan, baginda menjawab: Akhlak yang buruk (Su'ul Khuluq).

Akhlak mulia yang dimiliki oleh seseorang hamba merupakan amalan yang paling berat dalam timbangan di hari kiamat nanti. Oleh itu sesiapa yang rosak akhlaknya dan buruk amalannya tidak akan dipercepatkan hisabnya. Rasulullah s.a.w bersabda mafhumnya:


Tidak ada sesuatu yang lebih berat di atas neraca timbanganseorang hamba di hari kiamat selain dari akhlak yang baik.
(Hadis riwayat Abu Daud dan Tirmizi).


Begitu indah akhlak Islam jika dihayati. Namun, ia bukan sekadar untuk dihayati mahupun diamati dalam diri tanpa tindakan yang membawa bukti. Renung-renungkanlah insan..


0 ulasan: