Followers

Ku dilema…

Argh..pening kepalaku memikirkan perkara ini..nak tercabut otak ni rasenye..baru-baru ini pihak yayasan sudi untuk memberi pinjaman padaku..pada mulanya agak gembira juga menerima berita ini.namun, hatiku mula resah apabila mendengar saranan & cadangan dari sahabat-sahabat yang berada di bumi anbiya’ sana..antara rungutan mereka..”ish2 tak payah ambik la pinjaman tu..belanja tak banyak mane, dalam Rm 200 je cukup doh sebulan.dok kebuluran eh”..”dok soh ambik la..nanti nyusoh ke enta pulok nak bayar smula nanti”…”eh.!!baik enta tolok, nanti susoh la pulok nak berpersatuan..dok bebas weh…”. Yang jadi masalahnya, ibu bapa pada dasarnya lebih mengharapkan jaminan yang berterusan bagi penyedian kewangan bagi anak-anak mereka...jadi ..macamnae??? apakah keputusan yang perlu kubuat….

2 ulasan:

al-aman berkata...

Salam...
Ni pendapat peribadi ana. Kalau nta rasa nta mampu dari segi kewangan, x perlu ambik, nanti kena bayar balik.

Lagipun klu x ambik pinjaman pun, nta boleh apply zakat MAIDAM. Bahkan kat mesir ni ada banyak perbadanan yg bagi zakat. Pelajar2 cni ada dapat zakat Kuwait, zakat Jam'iyyah Syar'iyyah etc.

Sebenarnya dari sudut persatuan, ana RASA mereka x boleh nak sekat. Setakat ni hampir semua pelajar2 Terengganu berdaftar dengan KPT n PMRAM. Dan semuanya alhamdulillah dapat zakat n tiada yg ditarik pinjaman. Semuanya bergantung kpd diri. Yang berani, terlibat persatuan. Setakat yg ana tahu, x dok pun yg takut berpersatuan x tentu pasal. Semuanya terlibat mcm biasa. Pelajar2 cni memang ada yg diugut tapi setakat yg tau, x dok yg ditarik pinjaman atas sebab berpersatuan...

Ada mnde2 lagi kabo la.. so, kesimpulannya kalau rasa mampu tnpa pinjaman, baik x yah ambik. Kekgi terikat dgn kerajaan lepas abis belajo.. dia suruh keje dgn dia ke.. kan susah... yang baik itu daripada Allah, yg buruk daripada umno dan BN...

wassalam

AkimJin berkata...

Assalamualaikum....
ade orang dok???

nasib baik dok ambik bosh...
ana dapat tahu bahawa pinjaman yayasan beri dia beri guna duit riba...

nak tahu banyak jalan blog ana tek